3 Adımda Kötü Alışkanlıkları Dönüştürme

Televizyon karşısında abur cubur atıştırmak, tırnak yemek, kahvenin yanında bir sigara yakmak, spor salonuna gitmek yerine işyeri dedikodularına takılmak… Sağlıksız ve verimsiz davranışlara eklenebilecek örnekler çok ne yazık ki. Hepimiz o veya bu şekilde kötü alışkanlıklar edinmişizdir. Peki, size bu kötü alışkanlıklardan 3 adımda kolayca kurtulabileceğinizi söylesem? James Clear, Transform Your Habits (Alışkanlıklarınızı Dönüştürün) adlı kitabında bu yöntemi şöyle açıklıyor:

  1. Hatırlatıcı (davranışı başlatan tetikleyici)
  2. Rutin (davranışın kendisi, aldığınız aksiyon)
  3. Ödül (davranışı gerçekleştirdiğinizde kazandığınız fayda)

Bu döngü Stanford Üniversitesi profesörü B.J. Fogg tarafından ortaya konup kanıtlanmış. Peki, nasıl işliyor?

Önce “hatırlatıcınızı” belirleyin. Bunun için her gün aksatmadan yaptığınız şeylerin bir listesini çıkarın.

  • Dişlerinizi fırçalamak
  • Sabah kahvesi içmek
  • Uyumadan ışıkları söndürmek

Daha sonra bu “hatırlatıcınızla” ilgili şöyle bir cümle kurun: “Sabah kahvemi içtikten sonra 60 saniye meditasyon yaparım.”

İkinci bir liste hazırlayın. Bu her gün yaşadığınız şeylerdir.

  • Kırmızı ışıkta durmak
  • Kısa mesaj almak
  • TV’de reklamların başlaması

Ve mesela şöyle bir cümle kurun: “TV’de reklamlar başladığında beş şınav çekerim” ya da “Yemeğe oturduğumda o gün minnet duyduğum en az bir olaya şükrederim” gibi.

Rutin aşamasında, yani alışkanlıklarınızı dönüştürürken, küçük adımlar atın. Bir hafta 10 kilo vermek ya da üç sabah koşusundan sonra maraton koşucusuna dönüşmeyi hedeflemeyin.

Ödül aşamasında ise kendinizi tebrik etmeyi unutmayın. Kahvenin yanında sigara içmek yerine gözlerinizi kapayıp meditasyon yaptığınız her seferinde başarınızı kutlamak için “Bravo!”, “İyi iş başardım!”,”Aferin bana!” gibi şeyler söyleyin.

Unutmamamız gereken şey “bugünkü yaşamımızın alışkanlıklarımızın toplamı” olduğudur.

Kaynak: Transform Your Habits – James Clear

Yorum Yap