Anadilin Diğer Diller Üzerindeki Etkisi

[sc_embed_player fileurl=”http://nbeyin.com.tr/wp-content/uploads/2016/01/anadilin-diğer-diller-üzerindeki-etkisi.mp3″ volume=90] Bu yazıyı dinleyebilirsiniz.

Beyin fonksiyonları anadilini konuşmayanlar ve iki dilli olanlarla aynı olduğu ortaya çıktı.

McGill Üniversitesi ve Montreal Sinirbilim Enstitüsü bilim insanları, konuşulsun veya konuşulmasın, anadilin diğer dillerin öğrenimi üzerinde etkisi olduğunu ortaya çıkardı. Çalışmayla ilgili olan makale 1 Aralık’ta Nature Communications dergisinde yayımlandı.

Araştırma 3 grup çocuk üzerinde yapıldı

Araştırma, 10-17 yaş aralığındaki anadilleri farklı 3 grup çocukla yapıldı. Çocuklara “vapagne” ve “cahnsette” gibi aslında Fransızca olmayan kelimelerin anlamları soruldu. Gruplardan biri anadili sadece Fransızca olan çocuklardan, diğer grup 3 yaşından önce Çince öğrenen ancak anadilini unutup sadece Fransızca konuşan çocuklardan oluşuyordu. Son grup ise hem Fransızca hem de Çinceyi akıcı bir şekilde konuşan çocuklardı. Çocuklar duydukları kelimelere yanıt verirken fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme (fMRI) tekniği ile çocukların beyinlerinde hangi bölgelerin aktif olduğu ölçüldü. Bunun sonucunda çocukların tepkileri görünürde oldukça eşitken beyin aktivitelerinin farklı olduğu ortaya çıktı.

Beynin hangi bölgeleri aktif hâle geldi?

Anadili sadece Fransızca olan çocukların beyinlerinin sol inferior frontal giruslarının ve anterior insulalarının aktif olduğu görülürken diğer iki grupta sağ orta frontal girus, sol orta frontal korteks, superior temporal giruslarının ise iki tarafının da aktif olduğu görüldü. Bunun sonucunda da 3 yaşından beri Çince konuşmayan test aşamasındaki tek dilli çocukların beyinlerinin iki dilli çocuklarınkiyle aynı tepkileri verdikleri ortaya çıktı. Küçük yaşlarda beynin dil öğrenimine dair her türlü bilgiyi depoladığını, bu nedenle beyinde aktif hale gelen yerlerin artık o dili konuşmayanlarla ve iki dilli olanlarda aynı olduğunu söyleyen araştırma ekibinden Lara Pierce, “Bu çalışma dilin gelişimi açısından oldukça ilginç sonuçlara sebep oldu çünkü erken yaşta dilin gelişiminin geç dönemde dilin gelişimi üzerindeki etkisinin bir veya daha fazla dilin öğrenilmesinden farklı olduğunu görmemizi sağladı” diyor.

Çalışmanın Fransızca ve Çincede olduğu gibi evlat edinme veya kullanmama sonucunda “unutulan” ve “öğrenilen” diğer diller üzerinde de etkili olup olmayacağı araştırılacak. Aynı zamanda, bebeklikte dil öğrenmenin kolayken daha sonralarda neden zorlaştığının çözümlenmesi de bu çalışmanın geliştirilmesiyle yapılabilir.

 

Kaynak

Yorum Yap