Hafızanızı Güçlendirmenin 7 Yolu

[n]Beyin > Sinirbilim, Yazılar 27 Aralık 2016
6.066

Bir zamanlar,  ilk gençlik yıllarında beyin fonksiyonlarının zirvede olduğuna ve yıllar geçtikçe yavaş yavaş zayıfladığına, hatta hafızada bozulmaların olduğuna ve altın yıllarımızda zihnin bulandığına inanılırdı.

Bugün ise biliniyor ki kimyasal maddelere maruz kalma, yanlış diyetler, uykusuzluk, stres baskısı altındaki modern yaşam tarzımız, bilişsel fonksiyonlarımızın zayıflamasına önemli ölçüde sebebiyet veriyor.

Sağlıklı bir yaşam tarzı beyin sağlığımızı, özellikle de nörojenez olarak bilinen hücre doğumunu desteklemektedir.

Beynimizin hipokampus adı verilen hafıza merkezi, yeni hücrelerin yetiştiği ve yaşam süremiz boyunca (90 yaşında bile) hücrelerimizin yenilendiği bir bölümdür.

Size harika bir haberimiz var: Beyninizin işlevini artırmak için pahalı ilaçlara veya tıbbi müdahalelere gerek yok! Sadece aşağıdaki yaşam tarzınıza dayanan püf noktalarını uygulayarak, hafızanızı geliştirebilirsiniz.

  • Doğru beslenmek

Yediğiniz ve yemediğiniz yiyecekler hafızanızda büyük rol oynuyor. Taze sebzeler ve sağlıklı yağlar çok gerekli olduğu kadar, şeker ve karbonhidratlardan uzak durmak da oldukça önemli. Örneğin, köri, kereviz, karnabahar ve ceviz beyindeki yeni hücrelerin üretimini artıran, güçlü antioksidanlara ve bileşiklere sahip koruyucu yiyecekler. Omega 3 yağ ve omega 6 yağ alımı dengelenmeli. Araştırmacıların son yıllarda beyin sağlığı için önemini keşfettikleri hindistancevizi yağının kullanımı da artacağa benziyor.

  • Egzersiz yapmak

Egzersiz beynimizi, sinir hücrelerimizi uyararak en iyi kapasitede çalışması için cesaretlendirir. Aynı zamanda, sinir hücrelerinin birbirleriyle bağlantılarını sağlamlaştırır ve korur. Egzersiz esnasında sinir hücreleri, nörotropik faktörler olarak bilinen proteinleri serbest bırakır ve bu sayede sinirsel sağlığımızla birlikte öğrenme fonksiyonları da gelişir.

2010’da primatlar üzerinde yapılan ve Neuroscience dergisinde yayımlanan bir çalışmaya göre, düzenli egzersiz yapan kişilerin beyinlerine giden kan akışının düzenlendiği, egzersiz yapmayanlara göre iki kat daha hızlı öğrendikleri ortaya çıktı. Egzersizlerden en iyi sonucu almak için düzenli aralıklarla vücudumuzu esnetici, güçlendirici egzersizler yapmalıyız.

  • Aynı anda çok fazla şey düşünmeye son vermek

Aynı anda birçok şey düşünmek, bizi yavaşlatıyor, unutkanlıklara yol açıyor ve bizi hatalara açık hale getiriyor. Araştırmalara göre, bir bilginin beynimize yerleşmesi 8 saniye sürüyor. Aynı anda hem telefonda konuşup hem alışveriş poşetlerinizi taşırken arabanızın anahtarlarını bıraktığınız yer, daha sonra büyük ihtimalle aklınıza gelmeyecektir. Aynı anda birçok şey düşünmenin tam tersine, dikkatli olursak daha kolay odaklanırız.

Aynı anda 5 işi birden yapmaya çalışırken kendinizi durdurun ve o an yaptığınız neyse ona odaklanın. Aklınıza zihninizi karıştıran düşünceler geldiğinde, kendinize bu düşüncelerin gerçek değil, bir yansıma olduğunu hatırlatıp sizi strese sokmasına izin vermeden geçip gitmesine izin verin. Gününüzün sonunda 10-15 dakikalık meditasyonla, zihninizin düşünceler arası gezinmesini durdurabilir, dinlendirici bir uykuya geçiş yapabilirsiniz.

  • Gece uykusuna özen göstermek

Harvard Üniversitesi araştırmacıları, uykusunu alan insanların zihinlerinin değişik fikirlerle %33 daha kolay bağlantı kurabildiklerini ortaya koydular. Uyku aynı zamanda yeteneklerin ortaya çıkması ve anıların hatırlanmasında da çok etkili. Gece 4 – 6 saat arası uyku, ertesi gün zihnimizin performansını artırır. Nöroplastisite denilen beyin gelişimi, davranışlarımızın kontrolünü, öğrenme ve hafızayı geliştirir. Plastisite, nöronların etrafımızdaki olaylar ve bilgiler tarafından uyarılmasıyla meydana gelir. Uyku miktarı, plastisite için gerekli gen üretiminde büyük rol oynar. Tahmin edebileceğiniz gibi, kısa uyuklamalar bebeklerin de zihinsel gelişimi için çok gereklidir.

  • Akıl oyunları oynamak

Beyninizin şaşırtıcı, yeni bilgilerle karşılaşmasına izin vermezseniz gerilemeye başlamasına sebep olursunuz! Beyin plastisite araştırmalarına göre, beyninize bazı uyarıcılar sağladığınız takdirde bu gerilemeye karşı savaş açabilirsiniz! Beyninize meydan okumanın yollarından biri, akıl oyunları oynamaktır! “Lumosity” tarzı web sitelerinden oynayabileceğiniz oyunların beyninize mutlaka faydası olacaktır. California Üniversitesi’nden Dr. Michael Merzenich, 30 seneyi aşkın zamandır beyin plastisitesini araştırmada öncülük etmektedir ve Brain HQ isimli bilgisayar tabanlı bir beyin eğitim programı geliştirmiştir. Buradaki alıştırmaları yaparak okuma, kavrama ve gelişmiş hafıza teknikleri gibi değişik alanlardaki yeteneklerinizi geliştirebilirsiniz.

Akıl oyunlarını oynamaya karar verirseniz günde en az 20 dakikanızı ayırmanız idealdir. Her bir bölüm için en fazla 5-7 dakikadan fazla harcanmamalıdır, süre uzadıkça verim azalır. Dr. Merzenich’e göre, akıl oyunlarının faydası ilk 5 veya 6 dakika içinde gerçekleşir. Bu yöntemin tek olumsuz olabilecek yanı, günlük yoğun programınıza akıl oyunlarını da sığdırma çabanız olacaktır. Beyin alıştırmaları oyunlarından hoşlanmazsanız yeni bir yeteneğinizi keşfedebilir veya hobi edinmeyi deneyebilirsiniz (Lütfen bir sonraki maddeyi okuyunuz).

  • Yeni bir yetenek geliştirmek

Bir amaca yönelik ve anlamlı faaliyetler, nörolojik sistemi uyarır, stresle bağlantılı hastalıklara karşı koymanızı ve demans riskini azaltarak sağlığınızın iyi durumda olmasını sağlar. Özetle kilit nokta şudur: ilgileneceğiniz ne olursa olsun, dikkatinizi çekmeli, size enteresan ve anlamlı gelmelidir. Öyle bir aktiviteyle meşgul olmalısınız ki onunla meşgul olmak için sabırsızlanmalı ve tatmin olmalısınız. Örneğin, örgü, fotoğrafçılık, el sanatları, müzik aleti çalmak veya bahçe ile uğraşmak gibi…

  • Hafıza geliştirici ipuçları kullanmak

Bu ipuçları kelimeleri veya herhangi bir bilgiyi daha kolay hatırlamanızı sağlar. Bilgiyi kolay hatırlanabilir formata sokacak ipuçları:

  • Kısaltmalar (örneğin, SPA “saate pil al”)
  • Hayalde canlandırmak (örneğin, diş doktoru randevusunu hatırlamak için hayalde kocaman bir diş canlandırmak)
  • Kafiyeler (örneğin, bir ismi hatırlamak için kafiyeli kelimeler kullanmak)
  • Kısaltmalar yapmak (örneğin, bir sayıyı telefon numarası formatında ayırarak ezberlemeye çalışmak)
Bu yazı üyemiz tarafından hazırlanıp [n]Beyin Editörü tarafından düzenlenmiştir.
[n]Beyin Üyeleri Ne Diyor?

Henüz hiç yorum yapılmamış.

Facebook Yorumları