Marka Bağımlılığı Nasıl Oluşur?

[n]Beyin > Psikoloji 26 Temmuz 2016
1.887

Market reyonunda onlarca çikolata arasından sadece bir markayı yana yakıla aradınız mı hiç ya da pet şişe sulardan sırf istediğiniz marka olmadığı için evinize uzak olan bir markete gitmek zorunda kaldınız mı? Dikkat! Marka bağımlısı olabilirsiniz.

Martin Lindstrom, tüketici alışkanlık ve tercihlerinin bağımlılığa nasıl dönüştüğünü ve şirketlerin bizi aradaki o ince çizgiyi geçmeye nasıl ikna ettiğini şöyle açıklıyor:

“Her şey iki aşamada olup bitiyor. İlk aşamaya ‘rutin aşama’ deniyor. Günlük hayatımız içinde belirli bir marka ve ürünleri kullandığımızda mesela… Belli marka diş macunu ile dişlerimizi fırçalayıp, başka bir marka sabunla yüzümüzü yıkayıp evden çıkıyoruz ve yine belli marka arabamızla işe gidiyoruz. Bunlar bittiği ya da bozulduğu zaman düzenli olarak satın aldığımız, yerine yenisini koyduğumuz ürünlerdir. İkinci aşamaya ise ‘hayal aşaması’ deniyor. Hayal aşamasını, ihtiyaç duyduğumuz için değil de onlarla ilgili duygusal sinyallerin beynimize işlemesine izin verdiğimiz için satın aldığımız zaman yaşıyoruz.”

Buraya kadar güzel. İşin teorik kısmını aştık. Asıl ilginç kısma şimdi geliyoruz:

“Normal çalışma haftası sırasında gerekli haller dışında elimizi kaç kere cebimize atıyoruz? Tabii ki pek fazla değil, çalışma modundayız. Gel gelelim hafta sonu yaklaşınca rutin hayatımızdan sıyrılıp rahatlıyoruz ve kendimizi hayal aşamasına açık hale getiriyoruz. İşte bu, tüketicinin zihninde belli bir markaya yönelik sempatinin kök salmaya başladığı noktadır. Peki, süreç nasıl işliyor? Rutin aşamadan yani ‘çalışma modundan’ kısa bir süre uzaklaştığımızda kendimizi daha rahat, daha serbest; yani yeni yemek, kıyafet ve kozmetik ürünlerini denemeye daha açık hissediyoruz. Kısa bir süre sonra bilinçaltımızda hayal aşamasının güzel anılarını ve hoş duygularını yüzümüze sürdüğümüz kremin hissiyle ya da aldığımız parfümün kokusuyla özdeşleştiriyoruz. Böylece pazartesi tekrar geldi mi ya da sonbahar başladı mı o duyguyu yeniden harekete geçirmek için o markaları, o ürünleri günlük hayatımızın rutinine katıyoruz. Bir şey bir kere rutinimize dahil oldu mu onu söküp atmak neredeyse imkânsız hale geliyor.”

Kaynak: Brandwashed- Martin Lindstrom

Detaylı bilgi için: http://nbeyin.com.tr/dergi/sayi-02/#52

Bu yazı üyemiz tarafından hazırlanıp [n]Beyin Editörü tarafından düzenlenmiştir.
[n]Beyin Üyeleri Ne Diyor?

Henüz hiç yorum yapılmamış.

Facebook Yorumları