Susuz Kaldığımızda Vücudumuzda Neler Olur?

[n]Beyin > Biyoloji, Sağlık, Yazılar 8 Şubat 2016
2.578

Vücut ağırlığımızın yüzde 50-70 kadarı sudan oluşuyor ki bu suyun insan yaşamı için ne kadar önemli olduğunu kanıtlıyor. Vücudumuzun normal su oranındaki eksiklik zayıf hissetmemize sebebiyet veriyor. Susuzluk bitkinliğe sebep olduğu gibi ciddi bir baş ağrısına ve hatta çok hızlı bir şekilde ayağa kalktığımızda bayılmamıza bile sebep olabilir. 

Gün içerisinde, nefes alıp verirken, dışkılama ve terleme yoluyla sürekli olarak su kaybederiz. Sağlıklı birçok insan beslenme ve içme alışkanlığına bağlı olarak vücudunun su seviyesini önemli oranda düzenler. Fakat bebekler, hastalar, yaşlılar, atletler ve yorucu fiziksel mesleklerde çalışanlar için bu durumu kontrol etmek daha zordur.

Susadığımızı hissetmeden önce vücudumuz susuz kalmış demektir. Çünkü susama mekanizmamız hidrasyon seviyemizden geridedir. Yani, susuzluk hissetmeden önce su içmemiz gerekiyor.

Yapılan araştırmalar susuzluğun insanın duygu durumunu, dikkatini, hafızasını ve motor koordinasyonunu olumsuz şekilde etkilediğini ortaya koyuyor. Hayvanlar üzerinde yapılan deneyler gösteriyor ki susuzluk beyin doku sıvısında azalmaya sebep oluyor. Böylece beyin hacmi küçülüyor ve hücre fonksiyonları geçici olarak etkileniyor.

Vücudumuzdaki suyu kaybettikçe kanımız daha yoğun hale gelir ve bir noktaya ulaştığında da bu durum böbreklerimizin su tutmasına sebep olarak idrar atımında azalmaya sebep olur. Yoğun bir kan, kardiyovasküler sistemimizin kan basıncınızı korumak amacıyla kalp atış hızımızı artırabilmesini güçleştirir. Vücuttaki su yetersizliği vücudumuzun sıcaklığını düzenlemesini engeller. Bu durum da hipertermiye, yani vücut sıcaklığının normalin aşırı üzerine çıkmasına sebep olabilir.

Hücresel düzeydeyse su kan gibi diğer fonksiyonlar tarafından alındığı için hücrelerde büzülme meydana gelir. Beyin bu durumu hisseder ve susama hissini oluşturur.

Ne kadar su içmeliyiz?

Water-pitcher-glassSu alımına dair ilk resmi açıklama 2004’te yapıldı. Institute of Medicine‘a göre yetişkin bir erkek için yeterli su alımı her gün 3.7 litreyken yetişkin bir kadın için ise 2.7 litre olmalıdır. Günlük toplam su alımının yaklaşık %80’i  herhangi bir sıvı içecekten (su, kahve, çay, alkol vb.) ve kalan %20’si ise yiyeceklerden alınmalıdır.

Fakat elbette ki bu öneriler yaklaşık seviyededir. Kendi hidrasyonunuzu gözlemleyerek vücudunuz için daha doğru verilere ulaşabilirsiniz:

-Vücut ağırlığınızı takip edin ve normal taban seviyenizin %1’inde kalın. Taban seviyenizi üç sabah üst üste (yataktan kalkıp kahvaltıya kadar olan sürede) ortalama vücut ağırlığınızın ortalamasını alarak bulabilirsiniz.

-İdrarınızı gözlemleyin. Düzenli olarak idrar yapmalısınız (günde 3-4 kereden fazla). İdrarınız açık sarı renkte ya da soluk saman sarısı renginde olmalı ve yoğun bir kokusu olmamalı. Eğer ki idrar sıklığınız az ise, idrarınız koyu renkli ise ya da aşırı keskin kokuluysa, daha fazla sıvı tüketmelisiniz.

-Yeteri kadar sıvı tüketmeye özen gösterin. Sıvı tüketiminiz susama hissinizi önlemelidir.

Kaynak:
[n]Beyin Üyeleri Ne Diyor?

Henüz hiç yorum yapılmamış.

Facebook Yorumları