Toplumsal Travmayla Başa Çıkma Yöntemleri

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Fiziksel ve psikolojik bütünlüğümüzü tehdit eden her türlü olay travma olarak adlandırılıyor. Ayrılık, boşanma, iş kaybı, aile içi şiddet, cinsel istismar, trafik kazası, ani hastalık, sakat kalma ve ani ölümler kişisel travma listesine girerken savaş, terör, doğal afetler, büyük çaplı ekonomik krizler toplumsal travmalar başlığı altında ele alınıyor.

Uzman klinik psikolog Pınar Çelikoğlu ve Uzman Klinik Psikolog Virna Gülzari’nin makalesine göre, “Toplumsal travmanın yarattığı etkiler söz konusu olduğunda, en fazla risk altında olanlar sırası ile, zarar görenler, tanık olanlar ve kıl payı kurtulanlardır. Müdahale eden sağlık ekipleri, polis/jandarma, kurtarma ekipleri, arkadaşlar, aile yakınları daha az da olsa yine de travmanın etkisini yaşayacak risk gruplarıdır. Geçmişte başka bir felaketin kurbanı olanlar, aile problemleri olanlar, yakın geçmişinde kayıp yaşayanlar, sosyal bağları kuvvetli olmayanlar, psikososyal sıkıntılar yaşayanlar yada kronik bir hastalığı olanlar, travmanın etkisini en ağır şekilde yaşama riski olan gruplardır.”

Travma sonrası kişilerde görülen tepkiler

Çelikoğlu ve Gülzari, travma sonrasında kişilerde duygusal, düşünsel, fiziksel ve davranışsal tepkiler görüldüğünü söylüyor:

Duygusal: Şok, üzüntü, öfke, korku, çaresizlik, karamsarlık, aşırı sinirlilik, donuklaşma, hissizlik

Düşünsel: İnanmama, dikkat dağınıklığı, intihar düşünceleri, unutkanlık, olayı tekrar yaşama, herkesin kötü olduğunu düşünme gibi çeşitli genellemeler

Fiziksel: Baş, göğüs ağrısı, mide yanması ve/veya bulanması, kalp sıkışması, gürültüye karşı duyarlılık, iştah artması/azalması, sürekli yorgunluk hali, nefes darlığı, kolay hastalanmak

Davranışsal: Uyku ve yeme bozuklukları, sosyal çevreden uzaklaşma, kendini ihmal etme, içe kapanma, alkol ve madde kullanımı, kaçınma davranışları, konuşmama, dikkatsizlik ve dağınıklık, sürekli aynı şeyle uğraşma, hiçbir şey olmamış gibi davranmak

Nasıl başa çıkılabilir?

Travmalarla kişisel olarak başa çıkabilmek için Çelikoğlu ve Gülzari’nin sosyalleşmek, kendinizi ihmal etmemek, tepkilerinizi kabullenmek ve genelleme yapmamak gibi önerileri var:

  • Süreklilik ve bütünlük duygunuzu onarmak için: Bilgi edinmek, küçük ama gerçekleştirebileceğiniz sorumluluklar/roller edinmek, asla sosyal bağlarınızı kaybetmemek, güvendiğiniz arkadaşlarınızla gruplaşmak, yalnız kalmamak
  • Fiziksel açıdan kuvvetli olabilmek için: Kendinizi asla ihmal etmeyin ve iyi beslenin. Dinlenmek için kendinize zaman verin. Spor yapmak stresi azaltmanın en iyi yollarından biridir. Alkol ve uyuşturucudan uzak durun.
  • Duygusal açıdan toparlanabilmek için: Duygusal açıdan yakın gelecekte sizleri nelerin beklediğini bilin, bilgi edinin. Yasınızı yaşamak için kendinize izin verin, güçlü görünmek için çaba göstermeyin. Sizi anlayan ve destekleyen kişilerle bağlantınızı koparmayın. Çevrenizden veya gerekiyorsa profesyonel birinden destek isteyin. Sıkıntılarınızı paylaşın.
  • Düşüncelerinizi toparlamak için: Gösterdiğiniz tepkileri normal kabul edin. Başınıza gelenin sizin kontrolünüz dışında geliştiğini ve ne yaparsanız yapın, bu gibi durumlar karşısında hazırlıklı olunamayacağını unutmayın. Genelleme yapmaktan kaçının. Davranışlarınızı gözden geçirin. Hayatınızı bir düzene oturtun ki bu önceki düzeninizden farklı da olabilir.

 

Toplumsal travma ve kolektif hafızayla ilgili detaylı bilgi için Bilgi Üniversitesi PDB Kişisel Gelişim Yazıları’nda yayımlanan çalışmaya da göz atabilirsiniz.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Kaynak

Yorum Yap